Wat is een persoonlijke YouTube avatar en is het nodig om er één te creëeren?
In deze blog gaan we kritisch in op deze vragen. En, om gelijk met de deur in huis te vallen, ja! Ja, het creëeren van een persoonlijke avatar voor jouw YouTube kanaal is nodig. Het creëeren van een fictief persoon van jouw ideale kijker. Nee, het is niet hetzelfde als je tartget audience. Een persoonlijke avatar zal een groot verschil maken. Meer hierover lees je in deze blog.
Wat is een Personal Avatar voor YouTube?
Een persoonlijke avatar is in principe de basis marketingtool die elke succesvol bedrijf of content creator gebruikt. Binnen YouTube draait het allemaal om de vraag; wie is mijn ideale kijker?
Bedenk wie jouw YouTube kanaal en jouw content zou moeten zien, wie wordt er blij van jouw kanaal?
De definitie van een avatar is; ''een avatar is een fictief persoon die een zeer specifieke doelgroep vertegenwoordigt.'' Als we naar videogames kijken dan is een avatar een fictief persoon die een bepaalde persoon vertegenwoordigt in dat spel. Misschien heb je weleens een avatar gecreëerd voor een spel als Guitar Hero.
Een avatar is een fictief persoon die een zeer specifieke doelgroep vertegenwoordigt.
In marketing, is een avatar een kleine fictie die je helpt om je doelgroep te begrijpen en in de termen van YouTube, wie jouw ideale kijker is. Het helpt je jouw ideale kijker beter te begrijpen, waarom ze bepaalde keuzes maken en welke content ze kijken. Het creëren van content waar jouw ideale kijker van smult stelt het algoritme van YouTube instaat om jouw content aan meer gelijkwaardige personen te tonen. Zo wordt jouw content opgepikt door een grotere en groeiende groep kijkers.
Hoe ontwikkel je een YouTube avatar?
Om eerlijk te zijn, je creëert een avatar niet over één dag ijs. Je ontdekt en leert je avatar, jouw ideale kijker, steeds beter kennen naarmate de tijd verstrijkt. Je avatar wordt steeds specifieker als je YouTube kanaal groeit en je je data analyseert. Maar wat als je net start met je kanaal? Geen paniek, er zijn methodes om je avatar te creëren. Een goed startpunt is jouw jongere zelf of een duidelijk persoon in je directe omgeving. In onze cursus, ''vind je niche, weet wie je ideale kijker is en creëer de perfecte content'' nemen we je stap voor stap door dit proces.
Jouw avatar is een profiel van jouw best-case scenario voor jouw YouTube kanaal. Misschien is het iemand die van koken houdt, altijd op zoek is naar spanning en avontuur en geïnspireerd wil worden door anderen. Of iemand die zelfvoorzienend wil leven, de wereld wil ontdekken en één wil zijn met de natuur. Of iemand die houdt van koken met natuurlijke ingrediënten, een gezonde levensstijl belangrijk vindt en zo min mogelijk 'schade' aanricht zijn of haar omgeving.
Jouw avatar is een profiel van jouw best-case scenario voor jouw YouTube kanaal.
Hoe explicieter en gedetailleerde je bent, hoe makkelijker het wordt om de juiste kijkers aan te trekken voor jouw kanaal. Door je te focussen op de belangrijkste eigenschappen van jouw ideale kijker helpt je met het groeien naar meer kwaliteit views, in plaats van je energie en geld steken in groeien in kwantiteit. Voor YouTube geldt, het is niet de kwantiteit, maar de kwaliteit dat belangrijk is. YouTube's doel is om mensen zo lang mogelijk betrokken te houden op YouTube.
Dit betekent niet dat je alleen maar content maakt voor mensen die in jouw persoonlijke avatar passen. Nee, het helpt jou om te targetten en focus te houden op het creëren van content die aansluit op je doelgroep en daardoor weet het algoritme van YouTube naar welke kijkers zij op zoek moet om jou content aan te tonen.
Als je meer wilt weten over het creëren van jouw avatar dan is onze online cursus; 'Finding your niche & Target audience' een goede keuze voor jou. Een module is helemaal toegewijd aan het creëren van jouw persoonlijke avatar voor YouTube. Anniek neemt jou stap voor stap door het proces.
Join here.